Głównym celem projektu było przygotowanie 20-osobowej grupy młodzieży w wieku od 16 roku życia – uczniów szkół ponadpodstawowych powiatu gołdapskiego, do wyboru własnej ścieżki zawodowej.
Cele szczegółowe to:
- diagnoza mocnych i słabych stron uczestników,
- określenie predyspozycji do wykonywania zawodu,
- zapoznanie z perspektywami rozwoju rynku pracy,
- poznanie specyfiki pracy w wybranym zawodzie poprzez praktykę,
- poznanie zachowań pożądanych i niedopuszczalnych w pracy.
Uczestników objęliśmy kompleksowym wsparciem w zakresie określenia predyspozycji zawodowych a następnie skierowaliśmy na 4-tygodniowe praktyki celem poglądowego poznania zawodu, z którym młodzież wiązała swoją przyszłość zawodową.
W ramach projektu realizowane były między innymi:
- spotkanie informacyjne dla uczniów i ich rodziców, podczas którego omówiliśmy założenia projektu, staraliśmy się także uświadomić rodzicom, iż nieodłącznym elementem kształtowania kariery zawodowej ich dzieci jest poznanie samych siebie, swoich umiejętności, kompetencji, mocnych i słabych stron, ponadto przedstawiliśmy aktualną sytuację na rynku pracy,
- indywidualne porady zawodowe doradców zawodowych,
- grupowe warsztaty poznania siebie, przeprowadzone przez doradców zawodowych,
- 4-tygodniowe praktyki w lokalnych zakładach pracy w zawodach wybranych przez uczestników, za które otrzymali stypendium w wysokości 1 489,00 zł.
Efekty realizacji pilotażu zostały zmierzone na podstawie anonimowych ankiet, które uczestnicy wypełnili tuż po przystąpieniu do projektu, a także na koniec udziału, czyli po odbyciu praktyk. Z przeprowadzonego badania wynika, że zarówno cel ogólny, jak i cele szczegółowe projektu zostały osiągnięte.